Världens mest värdefulla varumärken 2022


Bild: Omslaget på Kantars rapport

Låt oss såsom brukligt redovisa årets topplista över världens värdemässigt största varumärken enligt Brandz-konceptet som numer är den globala informationskoncernen Kantars egendom. Kantar äger bl.a svenska Sifo. De 100 högst värderade varumärkena på Knatars lista summerar till ett värde på hisnande 8669 miljarder dollar, vilket är en ökning med hela 23% från året innan. Båda de två senaste åren är Covid-belastade, men det har uppenbarligen inte pressat dessa värderingar. 

Vi har några tidigare år försökt förklara mätmetoden, men nöjer oss i år med att visa på Kantars egen metodbild, som antyder att där finns stora mängder mättekniska detaljer som vi inte får förklarade. Rimligen kan vi dock lita på resultatet, även om Kantar naturligtvis gillar den snabba tillväxten då deras business till stor del är att hjälpa stora företag utveckla/förädla sina varumärken.

Låt oss i stället kasta oss över resultatet. Här är årets topp 100-lista! Samma medaljörer som i fjol, men på nya inbördes platser.

Det är elva nykomlingar på topp-listan i år. Högst placerad av dessa blev Saudiska energibolaget Aramco på sextonde plats. Gissningsvis har de inte snabbvuxit sig till sin plats, utan gjort det genom att bli ett publikt noterat bolag och därmed ”mätbart”. En argentisk retail-aktör är också ny på listan, plats 71. Bland de elva som fallit bort finns Spotify, som tog sig in på plats 99 ifjol, så IKEA är nu åter enda svenska varumärke på listan. IKEAs varumärke växte sedan året innan med 11% i värde, men tappade likväl sju placereingar. H&M som varit med på listan tidigare i flera år ligger nu långt därunder.

Ser vi till nationskampen är USA mer dominerande än någonsin. 56 varumärken på listan (samma som i fjol), varav 20 bland topp 25 och 38 bland topp 50. Totalt blir USA-företagens andel av de 100 varumärkenas samlade värde hela 76%, snäppet mer än ifjol. Kina minskar från 16 till 13 bolag på listan.

Rapporten är som brukligt ett gediget verk, med flera syften, varav vi fångat upp det som kanske kan kallas ”allmänintresset”. Därtill finns mycket att läsa för hugade varumärkesbyggare och kommunikatörer i främst större företag, även om rapporten också är ett PR-verktyg för avsändaren. Årets rapport är på 202 sidor, 13 fler än i fjol. Ladda gärna ner den från Kantars hemsida!

Ge dina synpunkter. Vad tycker du?

Lämna en kommentar.